Ajankohtaista
Uutiset, 5.6.2012

Näköalapaikka EU:n ulkosuhdehallinnossa

EU:n ulkosuhdehallinto (EUH) sai huhtikuussa kodikseen EU-korttelin lasirakennuksen, jota kutsutaan Brysselin-kävijöiden keskuudessa totutusti ”Triangeliksi". Saman katon alla on ensimmäistä kertaa tilat kaikille 1425:lle ulkosuhdehallinnon virkamiehelle. Myös Eurooppatiedotuksen Sanna Silventoinen työskentelee siellä kevään ja kesän ajan.

Sanna Silventoinen (3. oik.) kollegoineen sai vieraita avointen ovien päivänä. Vasemmalla EUH:n toimeenpaneva pääsihteeri Pierre Vimont ja keskellä Eurooppa-neuvoston pj Herman Van Rompuy. Kuva: Euroopan unionin neuvosto.

Päivätyönä sosiaalista mediaa ja julkisuusdiplomatiaa

Kesän edetessä EU:n ulkoasiain ja turvallisuuspolitiikan korkea edustaja Catherine Ashton muuttaa rakennuksen omiensa seuraksi. Sanna Silventoinen työskentelee osana Ashtonin pressitiimiä hoitaen sosiaalisen median toimintojen kehittämistä ja julkisuusdiplomatiaa.

-Sosiaalinen media on kuulunut ulkosuhdehallinnon välineisiin vasta reilun vuoden ajan. Sen käyttöä tiedottamisessa ollaan aktiivisesti laajentamassa, kertoo Silventoinen.

Sosiaalisen median käyttöä lisätään yhteistyössä komission pääosastojen kanssa. Kesäkuussa asiaa pohditaan myös mannertenvälisesti, kun Yhdysvaltain ulkoministerin Hillary Clintonin sosiaalisen median guru Alec Ross saapuu jakamaan kehitysideoitaan Ashtonin viestintätiimin kanssa.

Huumoria hektiseen työpäivään

Vaikka työpäivät strategisen viestinnän yksikössä välillä venyvät, kertoo Sanna että ilmapiiri on ollut lämmin ja välitön alusta alkaen. Hänen mielestään työyhteisöön on ollut helppo tulla ulkopuolelta. Monikulttuurisuus ja viestinnän arjen hektisyys asettavat välillä omat haasteensa, mutta Sanna on huomannut, että hyvällä huumorilla asiat saadaan yleensä sujumaan.

Sanna Silventoinen seuraa kulisseissa kun EuroparlTV tekee juttua. Kuva: EUH.Sanna Silventoinen seuraa kulisseissa kun EuroparlTV tekee juttua. Kuva: EUH.

Eurooppatiedotukseen verrattuna viestintä EU:n ulkosuhdehallinnossa on konservatiivisempaa ja varovaisempaa, Sanna miettii. Ulkosuhdehallinnon viestintä suuntautuu selvästi aktiiviselle ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa seuraavalle yleisölle, pääosin toimittajille ja virkamiehille.

-Tämä vaatii niin viestinnän sisällöltä kuin välineiltäkin eri asioita, kuin kotimaassa harjoittamani EU-kansalaisviestintä, Sanna sanoo. On ollut hienoa oppia uutta ja päästä kehittymään haastavassa ympäristössä. Uskon, että palattuani Eurooppatiedotukseen, on mukanani paljon hyviä ideoita kotiintuomisina!

Ulkosuhdehallinto etsii vielä paikkaansa

Työtä remontin keskellä. Työtä remontin keskellä. Uuden rakennuksen varsinaiset avajaiset on suunniteltu pidettävän vasta kesälomien jälkeen. Kuva: EUH.

EUH perustettiin joulukuussa 2010. Monet virkamiehet ovat siirtyneet sinne neuvostosta ja komissiosta, ja instituutioiden välistä kilpailuhenkeä on edelleen ilmassa. Arjessa näkyy vahvasti menneisyys eikä vanhoista tavoista ole aina helppo luopua.

Kaikkien asetuttua taloon kuuluu viesti "Triangelista" varmaankin entistä kuuluvampana ja yhtenäisempänä. Vaikka instituution organisaatiokulttuuri on vasta hiljalleen kehittymässä, on ilmassa jo merkkejä että EU:n ulkosuhdehallinto on luonteeltaan omanlaisensa ja aidosti itsenäinen toimija.

Lue lisää

Euroopan ulkosuhdehallinto Eurooppatiedotuksen sivuilla: www.eurooppatiedotus.fi

Euroopan ulkosuhdehallinnon kotisivut: www.eeas.europa.eu

Päivitetty 8.6.2012