Kuva: Pixabay

Valtioneuvoston kanslian verkkosivuilla voit seurata kaikkia ministeriöiden ajankohtaisia EU-aiheisia tiedotteita, kirjoituksia ja puheita.

Ajankohtaista 12.6.2023

Takkuiliko matkanteko? – EU:sta voi olla apua

Kesälomakauden lähestyessä moni suuntaa matkalle junalla, lentokoneella tai laivalla. Mikäli matka peruuntuu tai viivästyy, matkustajalla on EU:n turvaamia oikeuksia. Juuri voimaan astuneet uudet junamatkustajien oikeudet parantavat myös muun muassa matkustamisen esteettömyyttä ja polkupyörien kanssa matkaamista.

”Eurooppa toden totta on täynnä kiinnostavia matkakohteita. Kuluttaja voi matkustaa turvallisin mielin, sillä apua on saatavilla – Euroopan kuluttajakeskus auttaa kuluttajia muun muassa matkustamisen ongelmatilanteissa, joissa kuluttajan valitus koskee valtioiden rajat ylittävää kauppaa Euroopan unionin, Norjan, Islannin tai Ison-Britannian alueella”, neuvoo Euroopan kuluttajakeskuksen erityisasiantuntija Oskari Stenius.

Takkuiliko junamatkasi?

Uudet junamatkustajien oikeudet astuivat voimaan 7. kesäkuuta 2023. Mikäli junavuorosi myöhästyi tai peruuntui, on sinulla oikeus reaaliaikaiseen tietoon, mahdollisuus suunnitella itse uusi reitti ja oikeus hakea korvausta yhtenäisellä EU-lomakkeella.

Euroopan kuluttajakeskus auttaa kuluttajia muun muassa matkustamisen ongelmatilanteissa, EU:n, Norjan, Islannin tai Ison-Britannian alueella, kertoo Oskari Stenius.

Jos saavut lopulliseen määräpaikkaasi vähintään 60 minuuttia myöhässä junan peruuntumisen, viivästymisen tai jatkoyhteyden menettämisen takia, voit olla oikeutettu uudelleenreititykseen tai lipun hinnan tai sen osan palauttamiseen. Mikäli jatkat matkaa viivästyneellä junalla, voit olla oikeutettu vakiokorvaukseen, jonka suuruuteen vaikuttaa viivästyksen kesto.

Uusien sääntöjen ansiosta myös esteettömyys on huomioitu junissa aiempaa paremmin: avun tarpeesta tarvitsee ilmoittaa vain 24 tuntia ennen junan lähtöä.

Uudet junamatkustajien oikeudet parantavat myös pyöräilijöiden matkustamista, sillä polkupyöräpaikat tulevat pakollisiksi uusissa ja merkittävästi parannetuissa junissa.

Junamatkustajan oikeudet koskevat yleensä kaikkia junamatkoja ja -palveluita EU:n alueella.

Lisätietoa junamatkustajien oikeuksista Euroopan kuluttajakeskuksen sivuilla.

Viivästyikö tai peruuntuiko lentosi?

Onko lentosi viivästynyt, peruutettu tai epäsikö lentoyhtiö pääsysi lennolle? Katosiko matkalaukkusi?

Lentojen myöhästymisissä ja peruutuksissa sekä lennolle pääsyn epäämisessä voit olla oikeutettu vakiokorvaukseen.

Lennon viivästystilanteessa oikeutesi saada lentoyhtiön tarjoamaa huolenpitoa riippuu lentomatkan pituudesta ja viivästyksen kestosta. Mikäli viivästyksen kesto määränpäässä on vähintään viisi tuntia, voit halutessasi peruuttaa lennon kokonaan ja saada lipun hinnan takaisin. Lentoyhtiön on tarvittaessa tarjottava myös paluulento, joka lähtee mahdollisimman pian ensimmäiseen lähtöpaikkaan.

Lennon peruuntuessa voit valita uudelleenreitityksen tai lipun hinnan palautuksen.

Lentoyhtiö on vastuussa matkatavaran katoamisesta, viivästymisestä ja vahingoittumisesta aiheutuneesta vahingosta.

EU:n lentomatkustajan oikeudet koskevat sekä omatoimisesti varattuja reittilentoja että lentoja, jotka ovat osa matkapakettia.

EU:n lentomatkustajan oikeuksia sovelletaan EU:n alueelta lähteviin koti- ja ulkomaanlentoihin sekä EU:n ulkopuolelta saapuviin EU:n lentoyhtiöiden lentoihin. Sääntöjä sovelletaan myös Norjaan, Sveitsiin ja Islantiin sekä niiden lentoyhtiöihin.

Lisätietoa lentomatkustajien oikeuksista Euroopan kuluttajakeskuksen sivuilla.

Ongelmia laivamatkalla?

Laivamatkustajien oikeudet koskevat tilanteita, joissa laivavuoron lähtö viivästyy tai peruuntuu kokonaan tai laiva saapuu määränpäähänsä myöhässä.

Laivamatkan peruuntuessa laivayhtiöllä on velvollisuus järjestää sinut lopulliseen määräpaikkaan alkuperäistä matkaa vastaavin ehdoin, mahdollisimman pian ja ilman ylimääräisiä maksuja.

Vaihtoehtoisesti voit vaatia lipun hinnan palautusta ja tarvittaessa maksutonta paluumatkaa ensimmäiseen lähtöpaikkaan. Samat oikeudet koskevat tilannetta, jossa lähtö viivästyy yli 90 minuuttia.

Jos laiva saapuu määränpäähänsä yli tunnin myöhässä, sinulla on oikeus saada korvausta, jonka suuruus riippuu myöhästymisen pituudesta. Oikeutta korvaukseen ei ole, jos myöhästyminen johtui poikkeuksellisista olosuhteista.

Laivamatkustajan oikeudet ovat voimassa kautta EU:n tietyin rajoituksin, ja ne koskevat myös suurta osaa risteilyistä.

Lisätietoa laivamatkustajien oikeuksista Euroopan kuluttajakeskuksen sivuilla.

 

Lisätietoa matkustajien oikeuksista myös Your Europe -sivustolla.