Euroopan komissio haluaa kieltää harhaanjohtavan lentohinnoittelun
Euroopan komissio pyrkii tekemään lentojen mainostamisesta kuluttajaystävällisempää: tulevaisuudessa lentoyhtiön mainostama hinta täytyy komission uuden aloitteen mukaan olla myös se hinta, jonka kuluttaja matkastaan todella maksaa.
Euroopan komissio on ehdottanut kieltoa mainoksille, joissa ilmoitetaan todella halvoista lentojen hinnoista, mutta ei selkeästi informoida sellaisista lisäkuluista kuin lentokenttävero ja palvelumaksut. Nämä mainokset ovat komission mielestä harhaanjohtavia ja tekevät hintojen vertailusta vaikeaa. Liikennekomissaari Jacques Barrot’n mukaan on tärkeää, että kansalaiset voivat vertailla hintoja, jotta he hyötyvät yhteisistä markkinoista. Lentomatkoja myyvät yhtiöt joutuvat siten ilmoittamaan koko lennon hinnan, eli kaikki verot, maksut ja ylimääräiset korotukset on sisällytettävä mainostettuun hintaan.
Komission aloite on osa laajempaa Euroopan unionin lentolain uudistusta, joka tähtää 1990-luvun alussa voimaantulleiden säännösten modernisointiin. Tämä uudistus sisältäisi myös esimerkiksi kiellon siitä, että saman lennon varaavilta matkustajilta ei saa ottaa eri hintaa, vaikka he varaisivat lennon eri Euroopan maista käsin. Tällä hetkellä kuluttajat eivät usein voi hyötyä ulkomaisten verkkosivujen halvoista lennoista esimerkiksi siksi, että ”ulkomaiset” luottokortit eivät toimi kyseisissä palveluissa.
Jos Euroopan parlamentti ja EU:n 25 jäsenmaata hyväksyvät aloitteen, se tulee voimaan syksyllä 2007.