Palaako? – Muutakin kuin hermot?
Mennyt kevät on kulunut tupakan merkeissä. Kansalaisista etääntyneeksi väitetyn koneistojättiläisen tuotokset voivat olla myös hyvin konkreettisia ja käsin kosketeltavia – kuten muutoksia tulevaisuuden tupakka-askeihin. Komissio julkaisi vuosia odotetun uudistetun tupakkatuotedirektiiviehdotuksensa sopivasti terveysväen joululahjaksi 19. joulukuuta 2012. Kaikkien osapuolten vastaanotto ehdotukselle ei ole ollut yhtä lämmin.
Konnia ja salajuonia?
Jo ehdotuksen valmistelu on sisältänyt jännittäviä vaiheita ja juonenkäänteitä. Vuonna 2010 pidetyssä julkisessa kuulemisessa komissio sai ennätykselliset 85 000 vastausta kysymykseen, miten nykyistä tupakkatuotedirektiiviä tulisi uudistaa. Vastauksia perattaessa kävi tosin ilmi, että suuri osa oli sisällöltään samanlaisia kopioituja vastauksia eikä siis vain suoranainen osoitus kansalaisaktiivisuudesta.
Komissiolla on ollut runsaasti aikaa valmistella uutta ehdotusta, ja ehdotuksesta tehtyä vaikutusten arviointia voidaan pitää varsin perusteellisena. Täysin ongelmitta ei olla kuitenkaan selvitty.
Direktiivin valmistelun loppunäytöksessä pääroolissa ollut maltalainen terveyskomissaari John Dalli joutui eroamaan nuuskayhtiö Swedish Matchin esittämien lahjusepäilyjen vuoksi.
Työryhmässäkin on kuultu puheenvuoroja tietovuodoista. Tätä kirjoitettaessa jo kolmas direktiiviehdotuksen käsittelyyn varattu työryhmäkokous peruuntuu – lakon vuoksi.
Epäilyn varjo alkaa jo hiipiä.
Yrteistä sähköön
Voimassa oleva tupakkatuotedirektiivi on peräisin vuodelta 2001. Reilussa kymmenessä vuodessa on ehtinyt tapahtua paljon, sekä positiivista että negatiivista.
Markkinoille on tuotu uutuustuotteita, kuten sähkö- ja yrttisavukkeita. Sähkösavukkeiden turvallisuudesta ja tehosta tupakasta vieroituksessa ei ole vielä riittävästi luotettavaa tutkimustietoa. Lisäksi näiden uusien tuotteiden selosteet eivät aina vastaa tuotteiden todellista sisältöä. Komissio ehdottaakin, että sähkösavukkeita saa tuoda markkinoille, mutta sillä edellytyksellä, että niissä on terveysvaroitus. Komission ehdottaman nikotiinirajan ylittävät tuotteet sallitaan vain, jos ne on hyväksytty lääkkeiksi, kuten nikotiinikorvaushoidot. Myös yrttisavukkeet saavat jatkossa varoitustekstin "Tämä tuote saattaa vaarantaa terveytesi".
EU ja kaikki jäsenmaat ovat ratifioineet Maailman terveysjärjestön maailmanlaajuisen tupakoinnin torjuntaa koskevan puitesopimuksen, joka on tuonut mukanaan myös uusia velvoitteita. Osa nykyisen direktiivin säännöksistä on vanhentunut, ja Eurooppa on jäämässä yöjunaan tupakkatuotteiden sääntelyn globaalissa vertailussa.
Kukkahattutätien ylireagointia?
Mikä olisi oikea reaktio 700 000 ihmisen vuosittaiseen kuolemaan Euroopan alueella? Tupakointi tappaa joka vuosi Euroopassa Frankfurtin kokoisen kaupungin verran kansalaisia. Sen lisäksi tulee kaupanpäällisenä muut tupakointiin liittyvät taudit, kuten syövät, sydän- ja verisuonitaudit ja hengityselinsairaudet. Jotain pitäisi siis tehdä.
Tupakointi myös lyhentää elinikää merkittävästi. Näin ollen kyseessä ei ole aivan hevosenlihan kaltainen tavallinen kauppatavara.
Yksittäisen kansalaisen lisäksi myös koko yhteiskunta hyötyy tupakkapolitiikasta. Merkittävä direktiivin tuoma etu on kansanterveyden paraneminen. Vuotuisen säästön EU:ssa on arveltu olevan 4 miljardia euroa. Tämä toteutuu savukkeiden ja kääretupakan asteittaisen kulutuksen vähenemisen myötä.
Vain aikuisille
Komission ehdotuksen fokus on viisaasti uusien käyttäjien, lasten ja nuorten, suojelussa. Eurobarometrin selvityksen mukaan paatuneinkaan ketjupolttaja ei haluaisi lastensa jatkavan omaa riippuvuusharrastustaan.
On arvioitu, että jopa 70% tupakoitsijoista aloittaa ennen 18 vuoden ikää ja 94% ennen 25 vuoden ikää. Siksi ehdotuksen kunniahimoisena tavoitteena on tehdä tupakkatuotteista ja tupakoinnista vähemmän houkuttelevaa. Näin rajoitettaisiin samalla nuorten tupakoinnin aloittamista.
Tupakan tulee näyttää ja maistua tupakalta
Terveyskomissaari Tonio Borgin sanoin "Kuluttajia ei pitäisi huijata." Näin ollen esimerkiksi nuoria naisia houkuttelevia "huulipunapakkauksia" ja ohuita, harhaanjohtavia savukkeita ei jatkossa saa olla enää markkinoilla. Tulevaisuuden savukeaskeista halutaan standardikokoisia ja sisältävän 20 savuketta.
Komission ehdotus kieltää makuaineiden kuten esimerkiksi mentolin, suklaan ja vaniljan käytön tupakkatuotteissa. Samoin lisäaineet, jotka antavat mielikuvan, että tuotteella on terveysvaikutuksia tai se olisi vähemmän haitallinen, kielletään.
Suomessa mentolisavukkeiden käyttö on yllättäen yleisempää kuin useimmissa muissa maissa. Mentoli, jota käytetään runsaasti lääkkeissä, turruttaa kurkkua, puuduttaa keuhkoja ja pehmentää savua. Mentolisavukkeet tekevät nuorille tupakoinnin aloittamisen helpommaksi. Tämä on perusteltu syy kieltää mentolisavukkeet.
Koolla on väliä
Tutkimukset osoittavat, että mitä isompi terveysvaroitus tupakkapakkauksissa on, sen tehokkaampi se on. Askiinhan ensin tartutaan. Nykyinen direktiivi edellyttää ainoastaan pakollisia tekstivaroituksia. Komissio ehdottaa tupakkapakkauksiin jatkossa pakollisia kuvavaroituksia. Ennakkovaroituksena sanoisin, että ne eivät ole kovin kaunista katseltavaa.
Jatkossa kaikissa tupakkapakkauksissa tulisi olla yhdistetty kuva- ja tekstivaroitus, joka kattaa 75 prosenttia pakkausten etu- ja takapuolesta. Halutessaan jäsenvaltiot voivat ottaa käyttöönsä myös neutraalin pakkauksen. Pakkauksiin on tarkoitus lisätä myös tupakoinnin lopettamista tukevaa tietoa.
Komission ehdotus tuo säädöksiä myös rajat ylittävään tupakkatuotteiden myyntiin. Iän tarkistusmekanismeilla tulisi jatkossa varmistaa ettei tupakkatuotteita myydä lapsille ja nuorille. Laittoman kaupan estämiseksi komissio ehdottaa erilaisia jäljitysmekanismeja sekä turvaominaisuuksia. Näillä keinoilla on tarkoitus varmistaa, että EU:ssa on myynnissä vain direktiivin vaatimuksen mukaisia tuotteita.
Nuuska ja status quo
Komission ehdotus ei tuo muutoksia nykyiseen direktiiviin nuuskan eli suussa käytettäväksi tarkoitetun tupakan osalta. Ruotsi saa ehdotuksen mukaisesti pitää edelleen poikkeuksensa.
Jatkossa kuitenkin myös savuttomissa tupakkatuotteissa tulisi olla näkyvät terveysvaroitukset, eikä makutuotteita saa myydä. Näin ollen muun muassa lakritsi- ja vadelmanuuskat poistuisivat myös Ruotsin markkinoilta. Uusina kilpailevina tulokkaina nuuskalle on pidetty nenänuuskaa ja purutupakkaa.
Juhannussaunaan Luxemburgissa
Komissio on sitoutunut tiukkaan tupakoinnin torjuntapolitiikkaan, jotta voitaisiin taata kansanterveyden korkea taso EU:n sisämarkkinoilla. Puheenjohtaja Irlanti on ottanut direktiiviehdotuksen käsittelyn edistämisen yhdeksi keskeiseksi tavoitteekseen ja vie ehdotusta lakoistakin huolimatta painokkaasti eteenpäin. Ehdotuksen käsittely on edennyt myös parlamentin puolella vauhdikkaasti. Vastuuvaliokunta ENVI priorisoi ehdotusta ja valmista pitäisi syntyä vielä nykyisen parlamentin aikana.
Suomi pitää komission ehdotusta tarpeellisena ja kannatettavana. Kansallisen tupakkalain tapaan myös direktiivin tavoitteena tulisi olla tupakkatuotteiden käytön loppuminen.
Tupakoitsijoiden ajojahdin sijaan olemme yhdessä liikkeellä ihan oikealla, hyvää tarkoittavalla asialla.
Neuvostossa keskustelu on kiteytynyt erityisesti pakkauksen, varoituksien ja makukysymyksen ympärille. Tämän hetken vahvana ennusteena on, että ehdotuksesta riittää keskusteltavaa myös Luxemburgin neuvostoon, jossa terveysministerit kokustavat juuri ennen juhannusta.
Sari Vuorinen
Kirjoittaja on terveysasioiden erityisasiantuntija EU-edustustossa
Suomen pysyvä edustusto Euroopan unionissa
Kolumni on aikaisemmin julkaistuu Suomen pysyvän EU-edustuston sivuilla