Uutinen 15.5.2008

Maanosan pohjoislaidalta kohti Euroopan sydäntä

Parikymmentä opiskelijaa Lapin ammattiopiston Sodankylä-instituutista yhdessä opettajiensa kanssa saivat kutsun Euroscola-kokoukseen ja pääsivät tutustumaan Euroopan parlamenttiin Strasbourgiin Ranskaan.

Sodankylän euroscola-ryhmä odottaa päivän alkamista Euroopan parlamentin edessä.

Sodankyläläisille tarjoutui mahdollisuus tutustua mepin työhön Euroopan parlamentin Euroscola-päivän kautta. Euroscola on peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille sekä lukioiden ja ammattioppilaitosten opiskelijoille ja heidän opettajilleen järjestettävä päivän mittainen kokous, jonka aikana keskustellaan ajankohtaisista EU-asioista.

Euroscola-päiviä järjestetään useita lukuvuoden aikana. Jos osallistuminen kiinnostaa, niin hakuaika syksyn Euroscola-päiviin päättyy toukokuun lopussa ja kevätlukukauden päiviin edeltävän vuoden elokuun lopussa. Euroopan parlamentin tiedotustoimisto Suomessa valitsee päivien suomalaiset osallistujat.

Matka Euroopan laidalta kohti Euroopan sydäntä jännitti opiskelijoita hieman. "Kaksi kuukautta olemme valmistautuneet tähän päivään", kertoo opiskelija Tuomo Kesäläinen.

Päiväohjelmassa pelejä, ryhmätöitä ja keskustelua

Euroscola-päivän aamuna opiskelijat suuntasivat kohti Euroopan parlamenttia, jossa he näkivät myös ensimmäistä kertaa 500 muuta euroscola-päivän osallistujaa. "Parlamentin pihalla oli aistittavissa innostunut tunnelma, kun erimaalaiset opiskelijat poseerasivat kotimaidensa lippujen vieressä kuvattavina", kuvailee Tuomo päivän ensimmäisiä hetkiä. Päivä alkoi osallistujille tarjotulla aamiaisella: ranskalainen käsitys aamiaisesta oli kuppi kuumaa kaakaota ja suklaatäytteinen voisarvi. "Maassa maan tavalla ja olihan se hyvää", Tuomo kommentoi.

Aamiaisen jälkeen vuorossa oli siirtyminen parlamentin istuntosaliin, jossa opiskelijat esittelivät oman koulunsa. Sodankylä-instituuttia ja koko Lapin ammattiopistoa edusti Esa Pippola, joka kertoi muun muassa oppilaitoksensa eksoottisesta sijainnista ja opintoaloista.

Päivän ohjelma jatkui eurogame-tietokilpailupelillä monikansallisissa joukkueissa. Kilpailun myötä nuoret pääsivät tutustumaan toisiin osallistujiin ja uusiin kieliin. "Kaikkien ryhmän jäsenten piti edustaa eri maita. Kilpailun tarkoituksena oli nimenomaan tutustuminen toisiimme, sillä ideana oli etsiä ryhmien joukosta joku, joka osasi kääntää kysymykset ymmärrettävään muotoon. Pelin finaaliin päätyi yhden sodankyläläisenkin edustama joukkue, mutta se hävisi voittajalle vain hiuksenhienosti ja jäi toiseksi", jatkaa Tuomo päivän kertaamista.

Pelin jälkeen päivän ohjelma jatkui ajankohtaisella EU-keskustelulla pienemmissä ryhmissä, joihin osallistujat oli jaettu jo etukäteen. Euroscolalaiset pohtivat keskenään työryhmissä mm. ympäristö- ja liikenneasioita sekä Euroopan tulevaisuutta. Työryhmät valmistivat keskustelun pohjalta omasta aiheestaan esityksen, josta sitten keskusteltiin kaikkien osallistujien kesken parlamenttisalin täysistunnossa. Ryhmätyöskentely oli Tuomon mieleen: "saimme kaikki erinomaisen tilaisuuden keskustella meitä mietityttävistä asioista."

Euroscola-päivä päättyi Euroopan hymniin ja lippukavalkadiin.

Ainutlaatuinen tilaisuus tutustua Euroopan parlamentin toimintaan

Euroscola-kokemuksen Tuomo Kesäläinen tiivistää seuraavasti: "Saimme kaikki ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua Euroopan parlamentin toimintaan. Tuskin kukaan poistui rakennuksesta niin, ettei olisi oppinut jotain uutta ja nähnyt jotain mielenkiintoista. Nyt olemme useita mielenkiintoisia kokemuksia rikkaampia ja pää on täynnä Eurooppa-tietoutta." Siinäpä roppakaupalla muillekin hyviä syitä hakea mukaan Euroscola-päivään!

Matkan aikana opiskelijat ehtivät myös nähdä muutakin kuin Euroopan parlamentin. Keväinen Strasbourgin kaupunki kapeine kujineen ja historiallisine rakennuksineen hurmasi Sodankylän paukkuvien pakkasten keskeltä lähteneet opiskelijat.

Lisätietoja Euroscolasta ja hakemisesta siihen
Euroopan parlamentin Suomen tiedotustoimiston Euroscola-sivut

 

Teksti: Lapin Eurooppatiedotuksen aluetiedottaja Anni Lehtonen
Kuvat: Sodankylä-instituutti / Ulla Hirvonen