Saavutettavuustyökalut

Kuva: Nina Kaverinen
Uutinen 22.1.2020

Euroopan kuluttajakeskus – maksutonta apua ja neuvontaa EU-kuluttajille

Mitä tehdä, kun verkosta löytynyt mahtava diili osoittautuukin tilausansaksi? Tai kun lentosi Eurooppaan on tuntikausia myöhässä? -Euroopan kuluttajakeskukset auttavat EU-maiden, Norjan ja Islannin osalta rajat ylittävän kaupan kuluttajakysymyksissä.

Euroopan kuluttajakeskukset neuvovat tuotteiden tilaamista, maksamista ja palauttamista koskevissa asioissa ja muissa kaupankäynnin ongelmatilanteissa. Euroopan kuluttajakeskuksia on jokaisessa EU-maassa sekä Norjassa ja Islannissa. Suomessa Euroopan kuluttajakeskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV).

Euroopan kuluttajakeskus voi myös auttaa löytämään sovintoratkaisun yksittäisessä rajat ylittävän kaupan riidan asteelle edenneessä asiassa. Sovitteluapua tarjotaan EU-alueella tehtyjen hankintojen suhteen.

Euroopan kuluttajakeskukset toimineet 15 vuotta

Euroopan komissio perusti Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (European Consumer Centres Network) vuonna 2005. Tarkoituksena oli paitsi auttaa EU-alueen kuluttajia maiden rajat ylittävän kaupankäynnin ongelmissa myös lisätä kuluttajien luottamusta sisämarkkinoihin jakamalla kuluttajille tietoa EU-alueen kuluttajansuojasta ja matkustajan oikeuksista.

Euroopan kuluttajakeskus aloitti toimintansa myös Suomessa vuonna 2005, osana silloista Kuluttajavirastoa. Nykyisin KKV:n yhteydessä Helsingin Sörnäisissä toimiva Euroopan kuluttajakeskus tekee tiivistä yhteistyötä kuluttaja-asiamiehen ja kuluttajaneuvonnan kanssa.

Verkko-ostosten ongelmat ja lentomatkailu kärkiaiheina

Suomessa Euroopan kuluttajakeskus saa vuosittain reilut 3000 yhteydenottoa, jotka koskevat pääosin tilanteita, joissa suomalaiskuluttajalla on ongelma toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa sijaitsevan yrityksen kanssa. Koko ECC-verkosto saa vuosittain yli 100 000 kuluttajayhteydenottoa.

Milla Lahtinen työskentelee Suomen Euroopan Kuluttajakeskuksessa Sörnäisissä.
Milla Lahtinen työskentelee Suomen Euroopan kuluttajakeskuksessa Sörnäisissä. Kuva: Kilpailu-ja kuluttajavirasto

”Tyypillisimmässä meille tulevassa yhteydenotossa on useimmiten kyse verkossa tehdystä ostoksesta. Neuvomme muun muassa tilanteissa, joissa tuotetta ei ole saapunutkaan, rahat on veloitettu eikä kuluttaja saa enää myyjäyritykseen yhteyttä tai maksunpalautusta ei tehdä määräajassa”, kertoo ryhmäpäällikkö Milla Lahtinen Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Myös tilausansat työllistävät.  Tilausansat ovat erilaisia ”uskomattomia” tarjouksia, joissa kuluttajille tarjotaan jotain pikkurahalla, mutta samalla tuleekin sitoutuneeksi pidempikestoiseen tilaukseen ja luottokortilta aletaan laskuttaa säännöllisesti pienempiä tai isompiakin summia.

Lentomatkailu on toinen paljon kysytty asia verkkokaupan ohella. ”Neuvomme kuluttajia etenkin lentojen viivästysten ja peruutusten vakiokorvauksien hakuun liittyvissä tilanteissa ja kerromme heille EU:n matkustajan oikeuksista.”

Euroopan Kuluttajakeskus neuvoo muun muassa verkkokaupan ongelmatilanteissa EU-alueella. Kuva: Tussitaikurit
Euroopan kuluttajakeskus neuvoo muun muassa verkkokaupan ongelmatilanteissa EU-alueella. Kuva: Tussitaikurit

Brexitin vaikutukset kuluttajansuojaan

Ison-Britannian EU-erolla ei näyttäisi olevan välittömiä vaikutuksia kuluttajansuojaan vielä alkuvuodesta 2020. Sovittavan siirtymäkauden pituus ja brexit-sopimuksen sisältö muun muassa vaikuttavat siihen, miten ja missä kohtaa verkko-ostamisen kuluttajansuojaan voi tulla muutoksia Britannian osalta.

”Uskoisin, että Britannia haluaa jatkossakin taata EU-alueen kuluttajille nykyisen kaltaisen suojan esimerkiksi verkko-ostosten peruuttamisoikeuden osalta, mutta toki eroavaisuuksia voi lopulta olla, ja niihin palaamme varmasti siirtymäkauden loppupuolella viimeistään. Myös muut seikat kuin kuluttajansuoja vaikuttavat verkko-ostamiseen ja esimerkiksi tullaukseen ja verotukseen liittyvät asiat tulevat aikanaan huomioitaviksi myös Britannian verkko-ostosten kohdalla.”

ECC-verkostossa jännitetään nyt brittikollegoiden tilannetta. On nimittäin vielä osin auki, kuinka pitkään Euroopan kuluttajakeskuksen Britannian toimipiste (ECC UK) voi jatkaa työtään.

”Hoidamme suomalaiskuluttajien brittiyrityksiä koskevia valituksia yhteistyössä Britannian kuluttajakeskuksen kanssa, joten asialla on merkitystä myös suomalaiskuluttajien kannalta. Toistaiseksi ECC UK on kuvioissa mukana, mutta muutoksia voi tulla nopeallakin aikataululla”, Lahtinen korostaa.

 

 

Seuraa meitä