Blev det strul på resan – EU kan kanske hjälpa dig
När semestern närmar sig är det många som planerar på en tåg-, flyg- eller båtresa. Om din resa blir inställd eller försenad har du som resenär vissa EU-rättigheter. De nya reglerna för tågresenärers rättigheter som just trätt i kraft förbättrar också bland annat tillgängligheten och gör det enklare att ta med sig en cykel på tåg.
”Europa är sannerligen fullt av intressanta resmål. Konsumenter kan resa tryggt eftersom det finns hjälp att få. Konsumenteuropa hjälper konsumenter bland annat vid reseproblem som gäller gränsöverskridande handel inom Europeiska unionen, Norge, Island eller Storbritannien”, säger Oskari Stenius, specialsakkunnig vid Konsumenteuropa.
Problem med din tågresa?
De nya reglerna för tågresenärers rättigheter började gälla den 7 juni 2023. Om din tågresa blir försenad eller inställd, har du rätt att få information i realtid, omboka din resa själv och ansöka om ersättning på en gemensam EU-blankett.
Om du kommer fram till ditt slutliga resmål minst 60 minuter försenad på grund av att tåget är inställt eller försenat eller om du missar din anslutande transport kan du ha rätt att bli ombokad eller få pengarna eller en del av pengarna tillbaka för biljetten. Om du fortsätter din resa trots förseningen, har du rätt till ersättning beroende på hur lång tid tåget är försenat.
Det blir också enklare för resenärer med nedsatt rörlighet att resa: de behöver meddela om behovet av assistans bara 24 timmar i förväg.
Även cyklister kan nu resa bekvämare eftersom alla nya och förbättrade tåg måste vara utrustade med särskilda cykelplatser.
Tågresenärers rättigheter gäller i allmänhet alla tågresor och tågtjänster inom EU.
Mer information om rättigheterna på Konsumenteuropas webbplats.
Flyget inställt eller försenat?
Är ditt flyg försenat eller inställt eller nekar flygbolaget ombordstigning? Hittar du inte ditt bagage?
När ditt flyg är försenat eller inställt eller om du nekas ombordstigning, kan du vara berättigad till en schablonersättning.
Om ditt flyg är försenat, beror det på flygresans och förseningens längd om flygbolaget måste erbjuda dig mat och dryck och, om nödvändigt, hotell. Om du kommer fram till slutdestinationen minst fem timmar försenad, kan du om du vill avboka flygningen helt eller få pengarna tillbaka för biljetten. Flygbolaget ska också vid behov ordna med ett gratis returflyg till avgångsorten så fort som möjligt.
Om ditt flyg är inställt, kan du välja mellan att bli ombokad eller få pengarna tillbaka för biljetten.
Flygbolaget ansvarar för skador som följer av att bagaget gått förlorat, kommit för sent framme eller skadats.
Flygpassagerares rättigheter gäller både reguljärflyg som bokats på egen hand och flyg som ingår i paketresor.
Rättigheterna för EU:s flygpassagerare gäller för inrikes- och utrikesflyg som avgår från EU och för EU-flygbolag som anländer från länder utanför EU. Reglerna gäller även Norge, Schweiz och Island samt deras flygbolag.
Mer information om flygresenärers rättigheter på Konsumenteuropas webbplats.
Problem med din båtresa?
Reglerna för båtpassagerares rättigheter tillämpas om avgången från hamnen ställs in eller försenas eller om fartyget anländer för sent till destinationen.
Om din båtresa blir inställd ska rederibolaget göra en ombokning med lika villkor till slutdestinationen så snart som möjligt och utan extra kostnad.
Alternativt kan du kräva att du får pengarna tillbaka för biljetten och vid behov en kostnadsfri returresa till din avgångsplats. Om avgången försenas med över 90 minuter, har du samma rättigheter.
Om fartyget anländer mer än en timme försenat till destinationen, har du rätt till ersättning vars storlek beror på längden på förseningen. Du har inte rätt till en ersättning om förseningen beror på exceptionella förhållanden.
Båtpassagerares rättigheter gäller i hela EU med vissa begränsningar. De gäller också på en stor del av kryssningarna.
Mer information om rättigheterna på Konsumenteuropas webbplats.
Ytterligare information om resenärers rättigheter finns på Your Europe.