Tillgänglighetsverktyg

Nyheter 15.5.2008

Från kontinentens norra utkant till Europas hjärta

Tjugo studerande och deras lärare vid Lapin ammattiopistos Sodankylä-instituutti fick en inbjudan till ett Euroscolamöte och möjligheten att besöka Europaparlamentet i Strasbourg i Frankrike.

Euroscolagruppen från Sodankylä framför Europaparlamentet.

Studerandena och lärarna från Sodankylä fick möjligheten att bekanta sig med Europaparlamentarikernas arbete via Euroscoladagen. Euroscoladagen är avsett för elever på nian i grundskolan och elever i gymnasier och yrkesläroanstalter och deras lärare. Vid sammankomsten diskuterar man aktuella EU-frågor.

Under ett läsår arrangeras flera Euroscoladagar. Om någon är intresserad av Euroscola, så går ansökningstiden ut i slutet av maj till höstens Euroscoladagar och slutet av augusti för vårterminen. Europaparlamentets informationskontor i Finland väljer deltagarna från Finland.

Studerandena tyckte att det var lite spännande att resa från Europas utkant till Europas hjärta. ”Vi har förberett oss i två månader för den här dagen”, berättar studerande Tuomo Kesäläinen.

På dagsprogrammet stod spel, grupparbeten och diskussioner

På morgonen styrde studerandena kosan mot Europaparlamentet, där de också för första gången träffade de 500 övriga deltagarna i Euroscoladagen. ”På parlamentets gård kunde man känna en entusiastisk stämning, när studerande från olika länder poserade vid sina länders flaggor för att bli fotograferade”, beskriver Tuomo stämningen. Dagen inleddes med att deltagarna bjöds på frukost: den franska frukosten bestod av en kopp het choklad och en croissant med chokladfyllning. ”Man ska ju ta seden dit man kommer och det smakade gott”, är Tuomos kommentar.

Efter frukosten förflyttade sig deltagarna till parlamentets plenisal, där de presenterade sina skolor. Sodankylä-instituutti och hela Lapin ammattiopisto representerades av Esa Pippola, som bland annat berättade om skolans exotiska läge och studieområden.

Programmet fortsatte med frågesportsspelet eurogame i multinationella lag. Frågeleken gav ungdomarna möjlighet att bekanta sig med de övriga deltagarna och nya språk. ”Alla medlemmar i gruppen representerade olika länder. Avsikten med tävlingen var uttryckligen att deltagarna skulle bli bekanta med varandra, eftersom idén var att i gruppen hitta någon som kunde översätta frågorna så att de blev förståeliga. I finalen deltog ett lag med en deltagare från Sodankylä, men det laget förlorade knappt mot vinnarlaget och kom på andra plats”, berättar Tuomo.

Efter eurogame-spelet fortsatte programmet med en aktuell EU-diskussion i mindre grupper, i vilka deltagarna indelats på förhand. Man diskuterade bland annat miljö- och trafikfrågor och Europas framtid. Utifrån diskussionerna sammanställde arbetsgrupperna ett föredrag om sitt ämne, och det diskuterades sedan av alla deltagare i parlamentets plenisal. Tuomo tyckte om grupparbetet: ”vi fick alla ett utmärkt tillfälle att diskutera saker som vi funderar på.”

Euroscoladagen avslutades med Europahymnen och en flaggkavalkad.

En unik möjlighet att lära känna Europaparlamentets verksamhet

Tuomo Kesäläinen sammanfattar erfarenheterna från Euroscoladagen så här: ”Vi fick en unik möjlighet att lära känna Europaparlamentets verksamhet Alla lärde sig säkert något nytt och fick uppleva intressanta saker. Vi är många intressanta erfarenheter rikare och huvudet är fullt av Europakunskap.” Det finns alltså en mängd goda orsaker för att andra att lämna in ansökan till en Euroscoladag.

Under resan hann eleverna också se annat än Europaparlamentet. Strasbourg i vårskrud med sina smala gränder och historiska byggnader charmade studerandena som rest iväg från ett vintrigt Sodankylä.

Mer information om Euroscola och ansökningsanvisningar:
Europaparlamentets informationskontor i Finland, Euroscola-webbsidor

Text: Anni Lehtonen, Europainformationens regioninformatör i Lappland
Foto: Sodankylä-instituutti / Ulla Hirvonen

 

Följ oss