Työllisyys, sosiaalipolitiikka, terveys ja kuluttaja-asiat
Työllisyys-, sosiaali- ja terveyspolitiikassa sekä kuluttaja-asioissa EU:n tavoitteena on kohottaa kansalaisten elintasoa ja elämänlaatua muun muassa tarjoamalla korkealaatuisia työpaikkoja sekä varmistamalla sosiaalisen suojelun, terveyden suojelun ja kuluttajansuojan korkea taso.
EU:n sosiaalipolitiikka – miniminormeja ja koordinointia
Euroopan unionissa sosiaalipolitiikka kattaa myös työelämän sääntelyn ja työoikeuden alueet, miesten ja naisten tasa-arvoisen kohtelun työelämässä sekä erilaiset syrjinnän vastaiset toimenpiteet. Tavoitteena on taata kaikille kansalaisille kohtuullinen elämänlaatu ja elintaso sekä ehkäistä syrjäytymistä. EU myös rahoittaa työllisyys- ja sosiaaliasioihin sekä syrjäytymisen torjuntaan liittyviä hankkeita erilaisten ohjelmien kautta.
Työllisyys- ja sosiaalipolitiikka kuuluvat edelleen jäsenvaltioiden vastuulle. Unioni osallistuu vahvistamalla kaikille jäsenvaltioille yhteisiä tavoitteita, analysoimalla kansallisella tasolla toteutettuja toimia sekä antamalla suosituksia jäsenvaltioille. Tärkeää on myös hyvien toimintatapojen vaihtaminen EU-jäsenmaiden välillä. Toistaiseksi EU on säätänyt ainoastaan miniminormeista ja -oikeuksista.
Työsuojelu on tärkeä osa unionin sosiaalipolitiikkaa. EU:lla on toimivaltaa tehdä säännöksiä työsuojelun vähimmäisvaatimuksista ja esimerkiksi työpaikoilla käytettävien koneiden ja kemikaalien turvallisuutta koskevista asioista.
Jo Rooman sopimuksessa (1957) säädettiin jäsenmaiden sosiaaliturvajärjestelmien koordinoinnista. Tämä liittyy yhteismarkkinoihin jäsenvaltioiden välillä. Sosiaaliturvan koordinointi edesauttaa työvoiman vapaata liikkumista jäsenvaltiosta toiseen: työntekijä saa sosiaaliturvaa vain yhdestä maasta kerrallaan ja hänellä on oikeus saman tasoiseen sosiaaliturvaan kuin jäsenvaltion omilla kansalaisilla. Sosiaaliturvan taso vaihtelee jäsenmaittain.
EU:n terveyspolitiikka edistää kansalaisten terveyttä
EU-mailla on päävastuu terveydenhuollon ja sairaanhoidon järjestämisestä. EU:n terveyspolitiikka täydentää kansallisia toimia ja auttaa varmistamaan, että terveyden suojelu huomioidaan kaikessa EU:n politiikassa. EU:n terveystoimien tavoite on suojata ja parantaa kansalaisten terveyttä, edistää terveydenhoidon tasapuolista saatavuutta ja parantaa reagointia vakaviin terveysuhkiin, kun uhka koskee useampaa kuin yhtä EU-maata.
EU-lainsäädännöllä säädellään esimerkiksi lääkkeiden laatua ja turvallisuutta, terveydenhoitopalveluja sekä potilaiden oikeuksia rajat ylittävässä terveydenhuollossa. Lisäksi EU rahoittaa terveysalan hankkeita eri puolilla Eurooppaa.
Kuluttajansuojaa pyritään yhtenäistämään
Kuluttajansuojaa koskeva politiikka tähtää puolestaan siihen, että kuluttajien perusoikeudet ovat kaikissa jäsenmaissa samanlaiset. Näihin oikeuksiin kuuluvat terveydellinen ja taloudellinen kuluttajanturva, vahingonkorvausoikeus sekä kuluttajien tiedonsaantioikeus. Tuotteiden turvallisuutta seurataan ja sitä pyritään parantamaan esimerkiksi erilaisten vapaaehtoisten standardien avulla.
EU:n työllisyys-, sosiaali-, terveys- ja kuluttaja-asioita valmistelee neuvosto
Euroopan unionin työllisyydestä, sosiaalipolitiikasta, terveydestä ja kuluttaja-asioista vastaavan neuvoston kokouksiin osallistuvat jäsenvaltioiden työministerit, sosiaali- ja terveysministerit sekä kuluttajansuoja- ja tasa-arvoasioista vastaavat ministerit. Neuvosto kokoontuu neljä kertaa vuodessa. Istunnoista kahdessa keskitytään yleensä pelkästään työllisyyteen ja sosiaalipolitiikkaan.
Näillä aloilla neuvosto tekee päätökset useimmiten määräenemmistöllä yhdessä Euroopan parlamentin kanssa.